על מה נדבר במאמר
מוזיקה קזחית
1. כלי נגינה מסורתיים קזחים ומוזיקה אתנית
ניתן לחלק את המוזיקה המסורתית הקזחית לשני ז'אנרים: מוזיקה אינסטרומנטלית ומוזיקה ווקאלית. מוזיקה אינסטרומנטלית נקראת Kuy ומבוצעת על ידי סולנים המשתמשים בכלי נגינה מסורתיים קזחים, למשל דומברה, קוביז וכו '. בין מלחיני kuy המפורסמים ביותר ישנם Kurmangazy, Dina, Dauletkerey, Tattimbet וכו '.
דומברה
דומברה הוא כנראה כלי הנגינה הקזחי הפופולרי ביותר. הצליל המתנגן העדין, הרך והקטיפתי שלו מופק בשני מיתרים בלבד.
כיום כמה dombra kuys מעובדים ומבוצעים בסגנון רוק או בסגנון פופ מודרני, למשל מאת אוליטאו, אסילבק אנספוב ואפילו מוזיקה קלאסית מבוצעת על ידי כלים קזחים מסורתיים, המעניקים להם צליל חדש.
קוביז
לדברי ארכיאולוגים, יחד עם דומברה, קוביז היה גם אחד מכלי הנגינה הנפוצים ביותר של נוודים מוקדמים. קוביז הוא כלי מיתר קשת, המשמש בעיקר בטקסים דתיים וקסומים של באקסי (שאמאנים), כמו גם זמרים עממיים. קוביז שימש אמצעי תקשורת עם הרוחות. חיקוי של קולות טבע אופייניים לקוביז קויס, למשל יללת זאבים, זעקת ברבורים, סוס רץ, קול חץ משוחרר.
על פי ההערכות, קוביז הוא כלי הוותיק המוקדם ביותר בעולם.
Sybyzgy הוא כלי נפוץ בעבר, עשוי מגבעול חלול של מלוח. הצורה הפשוטה וזמינות החומר שממנו הוא עשוי תרמו לפופולריות שלו בקרב מוזיקאים קזחים. לפי הטון שלו הסיביזגי מפיק צליל רועד, דמוי רעידה ותסיסה של הצליל. ניתן היה לשמוע קולות סיביזיים במרעהי קיץ, בחתונות, בלידת טקסי ילדים, בעת הגעתם של אורחים מכובדים.
Asatayak הוא כלי הקשה קזחי וטורקי עתיק. הצורה דומה למקל עם ראש שטוח, מעוטר בקישוטים וטבעות מתכת תלויות. לאסאטאק יש צליל פתוח וחריף. כדי לשפר את צליל המכשיר, ניתן להשתמש בפעמונים המחוברים לראש האסאטאיק. בעת טלטול המכשיר, פעמונים מעניקים צליל צלצול מתכתי נוסף.
Sazsyrnay הוא כלי נשיפה, עשוי מחמר. יש לו צבע בהיר ובהיר. בימי קדם sazsyrnay היה כלי פופולרי בקרב ילדים ובני נוער.
ז'טיגן הוא כלי נגינה קזחי וטורקי עתיק הדומה לנבל שקר. ז'טיגן הקלאסי כולל שבעה מיתרים, המודרניים המשופצים כוללים 15 מחרוזות.
הסוג העתיק ביותר של זטיגן היה קופסה מוארכת, החצובה מפיסת עץ. על הזטיגן הזה לא היו סיפונים או מקלטים עליונים. המיתרים נמתחו ביד מחוץ לכלי. מאוחר יותר חלקו העליון של ז'טיגן היה מכוסה בסיפון עץ. מתחת לכל מחרוזת מעד משני הצדדים אסיקים (עצמות) המתנהגים כיתדות. אם תזיז אותם אפשר להתאים מיתרים ואת הצליל שלהם.
נכון לעכשיו, הרכבי הפולקלור משתמשים בז'טיגן משוחזר שבו על מנת להרחיב את טווח הצלילים, מספר המיתרים גדל עד 15. לז'טיגן יש צליל מתון ומלודי.
שאנקוביז הוא כלי עממי לשון. הכוונה היא לכלי נגינה קנים בעלי קול עצמי.
כדי לשחק shankobyz, יש ללחוץ על השיניים או על השפתיים וחלל הפה משמש כתהודה. שינוי ביטוי הפה והנשימה מאפשר לשנות את איכות הטון של המכשיר. בנוסף, צלילים חדשים לצליל נוצרים על ידי שינוי מיקום הסרעפת, שיטות רבות של הלוע, הגרון, הטונגה, השפה ועוד שיטות הפקת צליל. Shankobyz בדרך כלל עשוי מתכת או עץ.
דאולפז הוא כלי הקשה לאומי קזחי. זהו כלי נגינה בעל צליל חזק מאוד, הוא שימש בעבר לתת אותות צבאיים, כגון אות התקפה. קולות חזקים של כלי הקשה שימשו גם להזמנת אנשים לציד או לביצוע טקסים דתיים, הכרזה על ההגירה הקרובה וכו '.
מוזיקה ווקלית
מחברים של שירים מסורתיים קזחיים רבים נשכחו מזמן, ולכן שירים אלה נקראים מוזיקה עממית. עם זאת, מחברים (מלחינים) של שירים קזחים רבים מפורסמים ומכובדים.
Jayau Musa Bayzhanuly (1835-1929) הוא מלחין, זמר ומשורר קזחי מצטיין. Jayau פירושו הולך רגל. כפי שלא ניתן היה לדמיין נוודים קזחים בלי סוס, היות והולך רגל לא היה רגיל, זה היה משפיל למדי. יש סיפור על כך שמוסה הופכת לג'או, שעדיין זכורה בגלל השיר "Ak sisa", בו הוא מתאר עד כמה מוסטפה העשיר לקח את סוסו, ואילץ אותו להפוך לג'איאו.
מעניין מספיק שהאנדרטה שלו באסטנה מחזיקה כינור בידיו. זאת מכיוון שבמקביל לביצוע והלחנת מוזיקה קזחית מסורתית, הוא גם למד מוזיקה אירופאית באומסק שברוסיה, ולאחר מכן הכניס כינור לערבות הקזחיות.
Birzhan-sal Kozhagululy (1834-1897)-מלחין, זמר ומשורר קזחי מצטיין. נולד למשפחה ענייה בכפר ליד קוקשטאו. מגיל צעיר הוא אהב מוזיקה ושירה ובהמשך החל להלחין שירים משלו שזכו לפופולריות רבה בערבות. שיריו של בירז'אן נוגעים בנושאים כמו סוגיות חברתיות, מושגים מוסריים, גורל הפרטים, כמו גם מילות אהבה.
Akan-seri Koramsauly (1843-1913) הוא מלחין קזחי מצטיין. הוא נולד על שפת אגם אולקן קוסקל שבאזור קוקשטאו. מגילו הצעיר הוא בלט בקרב עמיתיו במשיכתו למוסיקה ולשירה, והשתתפותו המתמדת בפסטיבלים ותחרויות נתנה את הקידומת לשמו – seri. מוסיקה עממית קזחית השפיעה בעיקר על גיבוש כישרונו הלחנתי.
2. מוזיקה קזחית במאה העשרים
במאה ה -20 התרבות המוזיקלית הקזחית מועשרת בצורות וז'אנרים חדשים של מוסיקה.
בפרק זמן קצר יחסית שלטה קזחסטן בפוליפוניה ובכל רפרטואר הז'אנר של המוזיקה האירופית הקלאסית, כלומר אופרה, סימפוניה, בלט, קונצרטים אינסטרומנטליים, קנטטה, אורטוריה, אנסמבל, הופעה תזמורתית ומקהלה ויצרה אסכולה חדשה של מלחינים מקצועיים. בהתבסס על הסינתזה האורגנית של צורות התוכן הלאומיות והאירופאיות בשנות ה-30-40 נוצרו הקלאסיקות של האופרה הקזחית: קיז ז'יבק מאת א 'ברוסילובסקי, אבאי מאת א ז'ובאנוב, ל' חמידי, בירז'אן ושרה מאת מ 'טולבייב וכו'. . היסוד הדרמטי והמוזיקלי שלהם היו העושר הבלתי נדלה של הפולקלור הקזחי.
בשלב ההתפתחות הנוכחי נוצר מבנה מסועף של תרבות מוזיקלית בקזחסטן. כאן כל אחד יכול למצוא משהו שהוא אוהב. יחד עם יצירות ביצועים ומלחינים בסגנונות אירופיים, צורות המוסיקה המסורתיות ממשיכות להתפתח בארץ, וגם מוסיקת ההמונים העולמית (מוזיקת רוק ופופ, ג'אז) פופולרית בארץ.
3. מוזיקת פופ קזחית מודרנית
מוזיקת הפופ הקזחית המודרנית אינה שונה מאוד ממוזיקת הפופ במדינות אחרות. בשנים האחרונות מתפתח גל חדש של מוזיקת פופ בקזחסטן, שנקרא Q-Pop (Qazaq Pop). נציגים רבים של Q-Pop פופולריים בקרב צעירים ממדינות אחרות, ביניהם Ninety One, KeshYou, RinGo, Ayumi וכו '.