ההיסטוריה של קזחסטן בתקופת דרך המשי הגדולה
במשך מאות שנים קיבל הערבה הקזחית הגדולה קרונות של דרך המשי בנווה מדבר של עריה והתנחלויות.
בשטחה של קזחסטן דרך המשי התחילה מגבולות סין. סוחרי האימפריה השמימה נשאו משי, נשק, תרופות, אורז, סחורות אקזוטיות כגון חתיכות על פני הערבות הקזחיות למערב, לאירופה. מושלי הערבות הציעו את שירותי מתן הבטיחות לקראוונים; בתמורה הם דרשו חלק מהסחורה או במזומן. כך צמחו מכספים או מסים ומכס.
הקו הראשי של דרך המשי בשטחה של קזחסטן היה על פני דרום המדינה; מהגבול עם סין עיירות שיירות הסחר עברו בין הערים סייראם, יאסי, עוטר, טרז ובהמשך למרכז אסיה, פרס, לקווקז ומשם לאירופה.
הסיבה שכל הערים האלה צמחו היא שהסוחרים שנסעו על פני הערבות הקזחיות העצומות עשו עצירות שהפכו לקרוואנסרים ואלה שבתורן גדלו להתנחלויות שהפכו עוד לערים.
טורקסטאן, קזחסטן טרז, קזחסטן אוטאר, קזחסטן
המסלול הראשי של דרך המשי באזור עבר לאורך סמירצ'יה ודרום קזחסטן. הפעם הראשונה שהגזר הזה התחיל לתפקד הייתה במחצית השנייה של המאה ה -6, כאשר סמירצ'יה ודרום קזחסטן הפכו לחלקים מח'גנאט הטורקית, האימפריה הנוודית הענקית המשתרעת מקוריאה ועד הים השחור. בסוף המאה ה -6 התפרקה החגאנאט למזרח טורקי ומערב טורקי. סמירצ'יה הפך למרכז החגנט הטורקי המערבי עם עיר הבירה בעיר סויאב. מגוון ערים חדשות צצו בסמירצ'יה, ובדרום קזחסטן גדלו הכי הרבה הערים שנבנו על דרך המשי או שהיו קשורות אליה ביחסי מסחר. הגדולים שבהם היו סויאב, טרז ואיספידז'אב.
דרך המשי ברחבי סמירצ'יה ודרום קזחסטן תפקדה עד המאה ה -14, כאשר הסכסוכים האזרחיים והמלחמות הרסו את העיר. תחייתו האחרונה התרחשה באמצע המאה ה -13 כאשר המסלול שימש את השגרירויות המסחריות והדיפלומטיות שעברו לקורקורום, בירת האימפריה המונגולית.